مقالات خانه چین
فروشگاه

برای محیط های اداری چه نوع کتابخانه ای مناسب تر است

طراحی کتابخانه اداری یکی از اصول و نکات مهم در دکوراسیون داخلی در اداره جات می باشد. کتابخانه اداری علاوه بر نقشی که در زیبایی قسمت داخلی اداره ایفا می نماید، موجب ایجاد هماهنگی و نظم بخشیدن به اداره می شود. کتابخانه اداری در ابعاد و طرح های مختلف ساخته و طراحی می شود که با توجه به سلیقه ای که دارید می توانید یکی از مدل ها را انتخاب و در طراحی دکوراسیون داخلی اداری خود به کار بگیرید. اگر قصد دارید در محیط اداری از کتابخانه مناسب و شیک استفاده کنید تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید. در این مقاله به اهمیت و ضرورت، طراحی کتابخانه های اداری پرداخته شده و با انواع مختلف کتابخانه اداری، آشنا خواهید شد.

کتابخانه اداری

کتابخانه اداری - آریاکو

در سال های قبل به دکوراسیون داخلی چندان توجهی نمی شد و مورد استقبال دیگران قرار نمی گرفت. اما در چند سال اخیر، شاهد رشد روز افزون دکوراسیون داخلی در محل های کار و اداره جات می باشیم. در حال حاضر وجود یک دکوراسیون داخلی شیک و زیبا و مبلمان اداری کامل می تواند تضمین کننده فروش و به نوعی کسب درآمد در انواع شرکت ها و ادارات، باشد. کتابخانه جزء یکی از اصلی ترین مبلمان اداری محسوب می شود، که با یک ایده خلاقانه و خاص می تواند باعث ایجاد جلوه ای ویژه و متمایز در فضای کاری ما بشود. یکی از مهمترین عناصر در فضای اداری، وجود همین کتابخانه می باشد که بدون وجود این کتابخانه اداری، محیط کاری آشفته و بدون نظم و هماهنگی خواهیم داشت. از همین روی است که، کتابخانه های اداری جزء یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین وسایل برای سازماندهی به محل کاری ادارات می باشند. کتابخانه اداری یکی از بهترین مکان ها در جهت قرار دادن انواع، اسناد، مدارک، پرونده های کاری و غیره می باشد. کتابخانه اداری، علاوه بر اینکه محل قرار گیری اسناد و کتاب های مربوط با حرفه شغلی اشخاص محسوب می شود، می تواند یک زیبایی خاص و به طور کلی یک بیوگرافی کلی در مورد علایق شخص مورد نظر به ما القاء نماید.

انواع کتابخانه اداری

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد، کتابخانه اداری یکی از بهترین اجزاء در طراحی دکوراسیون داخلی در محیط های کاری و اداری، محسوب می شود. چنانچه از کتابخانه ها در فضای کاری اداری مورد استفاده قرار گیرند به چند دسته تقسیم می شوند که شامل موارد زیر است:

*انواع مختلف کتابخانه های درب دار
*انواع کتابخانه های دکوراتیو
*انواع کتابخانه های بدون درب
قبل از هر چیزی کیفیت موادی که در ساخت این کتابخانه ها به کار رفته است، حائز اهمیت می باشد.

کتابخانه اداری - آریاکو

اصول طراحی کتابخانه اداری

افراد که به دنبال به وجود آوردن محیط های مدرن و شیک در محیط کاری خود می گردند، توجه ویژه ای به دکوراسیون داخلی دارند. یکی از موارد اصلی سفارش و ایجاد کتابخانه های اداری، مواد و طرح کتابخانه می باشد که با توجه به کاربردی که در محیط اداری دارند در جای مخصوص به خود قرار می گیرند.کتابخانه های اداری با توجه به وسایل و موادی که قرار است در خود جای دهد، دارای ابعاد و اندازه های گوناگونی است. کتابخانه اداری را می توان به دیوار نصب کرد و یا در برخی موارد در کنار میز اداری بر روی زمین قرار داد. نحوه ی انتخاب انواع کتابخانه در اداره، کاملا سلیقه ای و به سلیقه مشتری و افرادی که می خواهند از کتابخانه در اداره استفاده کنند، بستگی دارد.

یکی از نکاتی که می بایستی در طراحی کتابخانه های اداری، مورد توجه قرار دهیم، مقاومت و استحکام قفسه های کتابخانه ی اداری، برای متحمل شدن وزن های بالا و سنگین می باشد. در برخی از اداره ها در قفسه های کتابخانه اداری، مجسمه، تندیس و لوگوهای مخصوص اداره و خیلی دیگر از اشیاء سنگین گذاشته می شود که در صورت مرغوب نبودن متریال به کار رفته در طراحی کتابخانه های اداری، کتابخانه دچار مشکل می شود و احتمال ریزش قفسه ها بالا می رود.

کتابخانه اداری ام دی اف _ آریاکو

ویژگی های ساختمان کتابخانه عمومی

محل مناسب و مرکزیت برای کتابخانه عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است. کتابخانه ای که در یک منطقه پرجمعیت واقع شده و دارای پارکینگ عمومی و فضای سبز باشد، قادر به جلب خواننده بیشتر از مسافت های دور می باشد. معمولاً در شهرها برای هر فاصله 2 تا 3 کیلومتری یک کتابخانه کوچک لازم است و برای هر فاصله 3 تا 4 کیلومتری یک کتابخانه بزرگ.

پیش بینی رشد جمعیت و افزایش استفاده از منابع کتابخانه ای امری ضروری است. رشد جمعیت، رشد و گسترش شهرها را در پی دارد و توسعه آموزش و محل های آموزشی میزان مراجعه و استفاده از کتابخانه را بالا می برد. کتابخانه های عمومی باید هدف دراز مدت نقشه جامع شهر را در نظر گرفته و متناسب با آن ها عمل کنند.

برای خوانندگان و علاقه مندانی که نمی توانند از راه های دور به کتابخانه بیایند، باید کتابخانه های شعبه و کوچکی در همسایگی و مجاورت محل سکونت آن ها تأسیس شود و موادی از موضوعات تازه و روزآمد برایشان فراهم گردد. ساختمان هر کتابخانه عمومی باید بر مبنای احتیاجات 10 الی 20 سال آینده طرح ریزی شود. محل و طرح ساختمان کتابخانه باید آن چنان باشد که گسترش های بعدی را امکان پذیر سازد. باید گسترش و توسعه عمودی و افقی ساختمان پیش بینی گردد. همکاری و مشارکت با سایر مؤسسات فرهنگی و آموزشی و تفریحی از وظایف اصلی کتابخانه های عمومی است، از جمله برنامه ریزی برای استفاده از سالن های نمایش، سینما و ورزش.

تهیه و تدارک و پیش بینی محل فعالیت های جانبی کتابخانه از جمله سالن سخنرانی و نمایش فیلم و اجرای برنامه های تئاتری، برپایی نمایشگاه ها و ... این فعالیت ها بخشی از وظایف آموزشی و فرهنگی و اطلاعاتی کتابخانه های عمومی است. محل نمایشگاه باید به اندازه حداقل یک دهم فضای عمومی کتابخانه باشد. اگر محل نمایشگاه با دقت و پیش بینی های لازم طراحی شود می توان از آن برای اجرای برنامه های کودکان نیز استفاده کرد.

راهنمای طرح و نقشه ساختمان کتابخانه عمومی

هدف اصلی و عمده از تأسیس کتابخانه عمومی استفاده مناسب و مفید عموم مردم از منابع کتابخانه به صورت آزاد است. کتابخانه عمومی باید با نیازهای جامعه به آموزش، پرورش، اطلاعات، سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت مردم هماهنگی داشته باشد. در ایجاد کتابخانه های عمومی باید به تغییراتی که در منابع و مواد کتابخانه های عمومی بوجود آمده است توجه کرد. از جمله روش های جدید تحقیق و پژوهش و وسایل جدید فن آوری. کتابخانه عمومی در شهرها باید در مرکز شهر و یا منطقه پرجمعیت و در مناطق روستایی جنب اداره پست و یا بانک و یا مرکز خرید یا مراکز تعاونی تأسیس شود. ساختمان کتابخانه بهتر است مشرف به باغ و باغچه و فضای سبز باشد یا حداقل در حوالی این مناطق قرار گیرد تا از هوای سالم و تمیز بهره مند گردد. نقشه کتابخانه عمومی بهتر است ساده و یک طبقه در نظر گرفته شود، مجموعه مواد کتابخانه عمومی کوچک در جوار سالن مطالعه و اتاق مدیر کتابخانه استقرار یابد. 

بهتر است درهای ورودی کتابخانه دولنگه باشند و به صورت خودکار باز و بسته شوند. محل های مطالعه در کنار و برابر نمای ساختمان و دور از مرکز ساختمان استقرار یابد. این محل ها جاذبیت و نور بیشتری دارند. هنگامی که مراجعه کننده وارد کتابخانه می شود باید میز امانت را به راحتی و بدون زحمت ببیند و جلوی چشم او باشد و بعد از مطالعه و انجام مقررات واسپاری کتاب از جلوی میز امانت نیز بگذرد. در خروجی کتابخانه به وسیله یک مسئول کنترل و یا در صورت لزوم با دستگاه های الکترونیکی تجهیز شود. معمولاً دستشویی ها و رختکن در محوطه ورودی کتابخانه قرار دارند. کتابخانه های عمومی علاوه بر خدمات داخل کتابخانه، خدمات خارج از کتابخانه را نیز بر عهده می گیرند، ازجمله خدمات کتابخانه سیار، خدمات بیمارستان ها، خدمات به خانه سالمندان و مؤسسات و نهادهای دیگر آموزشی. 

برای ورود به کتابخانه در صورت نیاز به پله و برای صرفه جویی در جا از پله های خارج از ساختمان و رو باز استفاده شود، اما سطح شیب دار باید داخل ساختمان و سرپوشیده باشد. بوفه کتابخانه در طبقه همکف باید دارای راهی مستقیم و سهل الوصول بوده و محیطی زیبا و دلنشین باشد. طراحان کتابخانه های عمومی درهای خروجی را طوری طراحیمی کنند که خروج از هر نقطه کتابخانه قابل کنترل است. سالن سخنرانی و اتاق های سمینار در طبقه اول تعبیه می شوند و از نور کافی و طبیعی برخوردارند. محل کار مدیریت کتابخانه، بخش فهرست نویسی و محل نمایشگاه نیز در طبقه اول قرار دارد.

توصیه دیگر این که در نقشه کتابخانه عمومی زیرزمین نیز در نظر گرفته شود. از زیرزمین برای انجام خدمات فنی، انبار و بسته بندی، تدارکات و نیازمندی های خدمتگزاران استفاده فراوان می شود. زیرزمین باید حتی المقدور در محوطه ورودی کارمندان و نزدیک به سطح شیبدار جهت حمل و نقل مواد کتابخانه و عبور کتابخانه سیار باشد. 

کتابخانه های عمومی امروز

امروزه بسیاری از کتابخانه های عمومی بزرگ و کوچک مستقل یا وابسته ساخته و راه اندازی می شود. امکانات و تجهیزات این کتابخانه ها آن ها را به مراکز چند منظوره تبدیل نموده است. ترتیب و تنظیم اساسی مواد کتابخانه به شرایط و امکانات و تشخیص اولویت مقام های محلی بستگی دارد. به عبارت دیگر، تمام کتابخانه های فعال طوری ساخته می شوند که وضع و حالت مطبوع و دلپذیر و پیشرفته، معماری و نمای داخلی و خارجی مدرن مراکز فرهنگی و هنری را داشته باشند.

فضاها و محل ها در ساختمان تا حد امکان تغییر پذیراند. اتاق ها و سالن ها نباید انحصاراً برای کاربردهای خاصی ساخته شده باشند. شکل و شمایل و منظره ساختمان از داخل و خارج باید تجربه ای تازه و شاخص باشد و به طور وضوح با بقیه ساختمان های شهر فرق داشته باشد. ورود گروه های استثنایی از جمله معلولان و نابینایان ساده و بدون زحمت باشد. در صورتی که ساختمان کتابخانه دو طبقه یا در طبقه دوم است، ورودی کتابخانه با سطح شیب دار و یا آسانسور برای جای گرفتن
صندلی های چرخدار تجهیز شده باشد. پیشانی ساختمان و شیب آن بیشتر باشد تا از تابش نور شدید روز جلوگیری نماید. نمای ساختمان باید خوش فرم و خوش رنگ و جذاب باشد. ساختمان کتابخانه محل احساس شادی و لذت و کسب انرژی و غنیمت شمردن وقت و فرصت است و با ساختمان های دیگر تفاوت های بسیار دارد. در این جا همان احساس شادی و نشاطی باید به مراجعه کننده دست بدهد که در پارک ها دست می دهد.

داخل کتابخانه باید انعکاسی از رنگ های ساده و زیبا و آرام بخش بیرون کتابخانه را تداعی کند. رنگ سفید یا خاکستری روشن و طلائی رنگ های آرام و ساده هستند. نظم و زیبایی و چیدمان قفسه های کتاب و جلدهای رنگارنگ و گوناگون
کتاب ها است که به دلپذیری کتابخانه می انجامد.

برخی مسائل مربوط به کتابخانه کودکان و نوجوانان

معیارهای انتخاب لوازم و وسایل و مبلمان کتابخانه کودکان و نوجوانان با کتابخانه بزرگسالان یکسانند مگر با تفاوت هایی چند. در سال های اخیر حرفه کتابداری نسبت به موضوع و مسئله مبلمان و فضای ویژه کتابخانه کودکان و یا بخش کودکان کتابخانه های عمومی بیشتر پرداخته است. افتتاح کتابخانه های ویژه کودکان و نوجوانان در شهرها یا بخش کودکان در کتابخانه های عمومی از ابتکارات و نوآوری هایی در این زمینه حکایت می کند.            

برنامه ریزی فضاها بر اساس بهره وری بهینه استفاده کنندگان و کتابداران طراحی می شود. کتابداران دانش آموخته کتابداری و علاقه مند خدمت به کودکان وظایف خود را به خوبی انجام می دهند و از تجربیات کار روزانه با کودکان اطلاعات ارزشمند و مفیدی را به مهندسان طراح منتقل می کنند و نیز در فراخوان هایی که از کودکان و نوجوانان به عمل می آید، آنان خواسته های خود را درباره وسایل، تجهیزات و مبلمان با اولیای کتابخانه در میان می گذارند.

فرآیند جمع آوری اطلاعات و شرکت دادن خود استفاده کنندگان نمونه راهبردی مطلوبی است. در این برنامه ریزی تمامی گروه های سنی مناطق مختلف جغرافیایی حتی قومیت ها شرکت داده می شوند. هدف این فراخوانی و تحقیق کشف اولویت ها، خواسته ها، نیازهای خدمات ابتکاری و خلاق و همچنین کاربرد تکنولوژی های اطلاع رسانی در کتابخانه های کودکان و نوجوانان است. کودکان و نوجوانان علاقه مندی ها، دلبستگی ها و خواسته های خود را اینگونه به تصویر می کشند:

1.          فضاهای خارج و داخل کتابخانه خوشایند، با روح دوستانه و دسترس پذیر باشند؛

2.          فضاهای ویژه کودکان شادی آفرین، پرآب و رنگ، شورانگیز و سرگرم کننده باشند؛

3.          فضاهای کتابخانه حال و هوای مدرسه نداشته باشند؛

4.          فضاها پاکیزه، سالم، راحت، آرام و ایمن باشند؛

5.          آزادی نسبی سروصدا و تفریح را تأمین کنند؛

6.          آزادی صحبت درباره امور شخصی و ارتباط و گفت و شنود با همسالان را – هر از گاهی– تأمین کنند.

 اما نظر کتابداران کتابخانه یا بخش کودکان درباره علاقه مندی ها و امکانات چیست؟

1.          ساختمان کتابخانه کودکان و نوجوانان مستقل یا از بخش بزرگسالان جدا، پرجاذبه و پرکشش باشد؛

2.          فضاها قابل رؤیت و به سادگی و راحتی دسترس پذیر و قابل کنترل باشند؛

3.          فضاها برای استفاده کنندگان محیطی امن و سالم باشند؛

4.          عرضه و نمایش منابع و مواد کتابخانه به خوبی بازاریابی، و خدمات آن کنترل و ارزشیابی شود؛

5.          فضاها طوری طراحی شده باشند که از اصل آزادی ارتباط با استفاده کنندگان برای ارائه خدمات پیشتیبانی کند؛

6.          آزادی تغییرپذیری و انعاطاف پذیری برای جابجایی مجموعه، تجهیزات، چیدمان و نمایشگاه ها تضمین گردد تا از فضاها به نحو مطلوب و از خدمات به نحو شایسته بهره ور شود.

از پیشنهادها و نظریات کتابداران و کودکان و نوجوانان می توان به عنوان رهنمودهایی در برنامه ریزی گسترده
کتابخانه های آنان و فضاسازی های مختلف استفاده کرد. مفاد این پیشنهادها باید در برنامه ریزی کتابخانه مستقل کودکان و نوجوانان یا بخش آنان در کتابخانه های عمومی منظور گردد.

جایگاه و موقعیت سرسرای ورودی کودکان و نوجوانان به ویژه بسیار مهم است. قسمت ورودی باید بلافاصله و به سهولت قابل رؤیت باشد. طراحی و رنگ آمیزی داخلی به صورتی باشد که فوراً آن ها را جلب و جذب کند. سرسرای ورودی با پیام غیرنوشتاری، «خوش آمدید» را القاء کند. کیفیت چیدمان لوازم و تجهیزات و مبلمان جالب و وسوسه انگیز باشد. فضاهای داخلی باید نوعی انگیزش دیداری ایجاد کنند. تعداد تصاویر انگیزشی محیط را دلخواه و مورد پسند جلوه بدهد، رنگ ها حال و هوای شادی آفرینی را القاء کنند.

نظریات و دیدگاه های طراحان و مدیران کتابخانه های عمومی درباره بخش کودکان و نوجوانان متفاوت است. بعضی ها
می گویند فضاهای مربوط به کودکان باید تصویر و نمایی مشابه بخش های بزرگسالان را با وسایل و تجهیزات و مبلمانی دارای اندازه های کوچک تر منعکس کند. عده ای دیگر بر این عقیده اند که کلیه لوازم و تجهیزات و مبلمان بخش کودکان و رنگ و طرح آن ها باید متفاوت باشد و از تجهیزات و رنگ آمیزی بخش بزرگسالان تقلید نکند. اراده های دیگری درباره بخش کودکان وجود دارد که غالباً بازتابی است از تمایلی بینابین این دو حالت. رنگ آمیزی فضای داخلی ساختمان ممکن است یکنواخت و یک رنگ باشد، اما سبک و طرح و رنگ مبلمان در بخش کودکان باید متفاوت باشد. اندازه و متراژ زیربنای ساختمان کتابخانه روی طرح و نقشه بخش های کتابخانه به ویژه بخش کودکان تأثیر می گذارد. در کتابخانه های کوچک بخش بزرگسالان و کودکان و نوجوانان معمولاً با پاراوان یا قفسه بندی کتاب ها را از یکدیگر جدا می شوند به طوری که کتابداران میز امانت می توانند به هر دو بخش کودکان و بزرگسالان اشراف و دید داشته باشند. در این حالت بخش ها با انتخاب نوع متفاوت کف پوش، رنگ آمیزی مبلمان تفکیک می شوند.

در حال حاضر مبلمان کتابخانه های کودکان کم و بیش به وسیله همان کارگاه ها و شرکت های سازنده بزرگسالان ساخته می شوند. در گذشته میزها و صندلی های کودکان بدون هیچ تغییر و تنوعی صرفاً فقط کوچک تر از میزها و صندلی های بزرگسالان بود. اما در سال های اخیر سازندگان این وسائل مسئولیت بیشتری در قبال نیاز به بهتر شدن اندازه ها، طرح ها و جذاب بودن تولیدات خود برای کودکان برعهده گرفته اند.

کم سن و سال ترین استفاده کننده باید میزهایی تقریباً به ارتفاع 50 تا 55 سانتی متر و صندلی هایی که سطح نشیمن آنها از زمین 30 تا 35 سانتی متر باشد. کودکان مسن تر به میزهایی با بلندی 60 تا 65 سانتی متر و صندلی هایی با ارتفاع سطح نشیمن 5/37 تا 40 سانتی متر نیاز دارند. عده ای از کتابداران کتابخانه های عمومی از دو نوع صندلی حمایت می کنند: اندازه ای برای کودکان پیش دبستانی با ارتفاع سطح نشیمن 35 سانتی متر و اندازه بزرگ تر به ارتفاع سطح نشیمن 45 سانتی متر. مبنای این طرز فکر تجربه آن هاست، می گویند کودکان 5 تا شش ساله دوست دارند از صندلی های بزرگ ترها استفاده کنند.

مبلمان بخش کودکان و نوجوانان نباید لبه های تیز و برنده ای داشته باشند. میزهای گرد و بیضی شکل، سالم تر و
بی خطرتر از میزهای مستطیل و مربع شکل هستند. این گونه میزها به برقراری ارتباط کودکان و نوجوانان با یکدیگر کمک می کند و گرایش و تمایل آنان را به روابط متقابل افزایش می دهد. بچه ها می توانند از میزهای تقریباً کوتاه به ارتفاع 5/37 سانتی متری بدون صندلی، نشستن روی زمین برای انجام تمرینات خود را تجربه کنند. نیز تجربه نشان می دهد در کتابخانه ای که برای کودکان کامپیوتر و نرم افزارهای آموزشی فراهم می کند، کودکان بیشتر دو یا سه نفره از هر ایستگاه کامپیوتری استفاده می کنند. بنابراین سه چهار عدد چهارپایه پای هر ایستگاه کامپیوتری تدارک می بینند. میز کامپیوتر بزرگ ترها هر کدام به پهنای 105 تا 120 سانتی متر و میز کامپیوتر کودکان به ارتفاع 45 سانتی متر و طول و عرض 5/72 در 5/67 سانتی متر گرفته می شود.

در مورد تأمین و تدارکات فضا و جای نشستن در کتابخانه، جنسیت کودکان موضوع و مسئله بسیار مهمی است. کتابدار و آرشیتکت باید بدانند کتابخانه برای استفاده دختران ساخته می شود یا پسران. نظر به این که دختران و پسران به طور متفاوتی از فضا و جای نشستن استفاده می کنند باید همان امکانات مورد نیاز را برای آنان فراهم ساخت. تفاوت های دختران و پسران، تفاوت های جسمانی، رفتاری و روان شناختی است. پسران تمایل دارند مستقل باشند و علاقه مندند به تنهایی مطالعه یا کار کنند. دختران ترجیح می دهند کارهایشان را به صورت گروهی انجام بدهند و به اطلاعات و پشتیبانی یکدیگر تکیه کنند. پسران جای بیشتری از دختران اشغال می کنند و پر سروصداتر و پر جنب و جوش ترند.

به طور کلی در کتابخانه های عمومی، کودکان و به ویژه نوجوان به عنوان مراجعه کنندگانی دردسرآفرین تلقی می شوند. اندازه مناسب میز امانت کودکان با توجه به دسترس پذیری به ارتفاع 5/72 سانتی متر و عرض سطح کاری 90 سانتی متر است و درازای آن نیز به محل نصب بستگی دارد. با این اندازه ها کودکان به خوبی می توانند کتابدار پشت میز را ببیند در حالی که لوازم التحریر و مدارک بخش امانت از دسترس کودکان خارج است. میز امانت باید در بخش کودکان و در صورت امکان دور از بخش امانت بزرگسالان استقرار یابد، زیرا که در این ناحیه نوع روابط کتابدار با کودکان دوستانه تر، گرم تر و پرجنب و جوش تر است.

رنگ ها نقش مهمی در زندگی عاطفی و احساسی کودکان بازی می کنند، به شادی و نشاط آن ها می افزایند و بر
سلامتی اشان اثر می گذارند. بنابراین توصیه می شود میزها، صندلی ها، قفسه های کتاب، تابلوهای نمایشی، تابلوهای اعلانات، میز امانت و پرسش و پاسخ، میزها و صندلی های کامپیوتر های کتابخانه و دیگر وسایلی که جلوی چشم و مورد استفاده کودکان قرار می گیرند رنگی باشند. پوشش روی میزهای کار و مطالعه و میز امانت بهتر از صفحه پلاستیکی رنگی باشد،
رنگ ها لکه دوست نباشند، قابل شستشو باشند. بدنه و پایه های میز و صندلی ها را می توان چوبی یا فلزی انتخاب کرد با پوششی از رنگ روشن اپوکسی. این گونه رنگ آمیزی چشم و نظر کودکان را جلب می کند و محیط مطالعه را برایشان دلپذیرتر، خوش آمدگو و گرم نشان می دهد.

استانداردها، بخش ها و خدمات کتابخانه

یکی از وظایف روشن کتابدار این است که به طور خلاصه مهندس معمار را از وسعت و بزرگی کتابخانه مورد نیاز آگاه سازد، نه به مقیاس متر و متر مکعب بلکه با استفاده از تجربه و آموزشی که در این زمینه دارد و با توجه به تعداد استفاده کنندگانی که انتظار می رود به کتابخانه مراجعه نمایند، تعداد کتاب هایی که باید جای داده شوند، تجهیزاتی که برای خوانندگان باید تعبیه و مستقر گردد، دوام و استحکام و عمر کتابخانه و تعداد اتاق ها و محل های مورد نیاز و فضای لازم جهت توسعه و گسترش در آینده و آمادگی ساختمان برای تغییرات احتمالی. این اطلاعات در دو بخش خلاصه می شود:

1.          اطلاعات مربوط به خوانندگان برای مطالعه و کارمندان برای ارائه خدمات یعنی نیاز به محل و فضاهای لازم؛

2.          اطلاعات مربوط به مواد، منابع و وسایلی که باید در کتابخانه جای داده شوند.

استانداردهای کتابخانه های عمومی

معمولاً رعایت استاندارد مربوط به اندازه و وسعت کتابخانه و میزان مجموعه کتاب اجباری نیست، اما اولاً: ارزیابی و تخمین افزایش کتاب و نشریات مورد نیاز که هر سال باید به مجموعه اضافه شود تعیین می گردد تا سیاست گذاری، غنی سازی و روزآمد بودن خدمات کتابخانه رعایت گردد. ثانیاً ارزیابی و تخمین افزایش مواد غیر مکتوب سالانه به مجموعه تعیین می گردد تا کتابخانه بتواند خدمات خود را گسترش دهد و از خدمات اولیه و پایه پا فراتر نهد. این ارقام به تنهایی در تعیین و تشخیص اندازه کتابخانه کمکی نمی کنند، مگر این که قبل از افزایش ارقام از مجموعه کتابخانه اطلاعات بیشتری داشته باشیم. هدف و منظور از استانداردها تهیه یک مرجع پایه برای تعیین و تشخیص کوچک ترین اندازه محل است. آماده سازی یک کتابخانه در یک جامعه کوچک مثل مدرسه، بیمارستان، دهکده که هم مفید و مؤثر و هم از نظر اقتصادی قابل قبول و به صرفه باشد مشکل است، زیرا حتی در کوچک ترین جوامع و مناطق، دامنه سلیقه ها و علاقه مندی ها و خواسته ها بسیار گسترده است. وظیفه کتابخانه این است که علایق و تفاوت ها را به هم نزدیک کند تا انتخاب مجموعه ای لازم و متداول و عمومی ممکن گردد. به همین دلیل حتی در کوچک ترین واحد خدمات کتابخانه ای ترجیح می دهند که میزان مجموعه مخزن کم تر از 5000 جلد نباشد. مهم ترین مدرک قابل استفاده و مستند در زمینه استانداردهای فضا برای کتابخانه های عمومی، استانداردهای ایفلا است که چاپ دوم آن در سال 1977 و چاپ تجدید نظر شده آن در سال 1986 انتشار یافت. این چاپ هم اگرچه شامل همه
گزارش های تجدید نظر شده نمی شود اما بر روی هم در مورد فضاسازی در محیط کتابخانه های عمومی توصیه های مفید ارائه می دهد.

کتاب راهنمای ایفلا مسلماً برای کتابخانه های عمومی با ارزش و معتبر است. این کتاب فقط برای ارائه خدمات و حمایت از کتابخانه های عمومی در کشورهای مختلف با نمودارها و الگوهای مبنایی طراحی و برنامه ریزی شده است. با توجه به این نکته که نیازمندی ها و منابع به سرعت تغییر و تحول پیدا می کنند، استانداردهای واحد و یکسان در همه جا کارآمدی و کارآیی مشابه به بار نمی آورند. در حقیقت استانداردها مواضع رسمی و الزامی نیستند. استانداردها قانون وضع نمی کنند بلکه یک نوع راهنما و  توصیه به شمار می آیند. استانداردها بر اساس تجارب و الگوهای سازمانی کشورها و کاربردهای عمومی و مشترک آن ها به دست آمده و پایه و مبنا قرار گرفته است.

خدمات کتابخانه ای در روستاها:

در نواحی روستایی هیچ کس نباید بیشتر از یک کیلومتر برای رسیدن به کتابخانه راه برود، حتی فاصله باید از این میزان هم کمتر باشد (با جمعیت 1500 نفر). در چنین جوامعی تخمین زده می شود که 25 تا 30 درصد مردم برای خواندن به کتابخانه مراجعه نمایند. استاندارد ایفلا می گوید در مناطق روستایی فاصله بین کتابخانه ها بیشتر از 5/1 کیلومتر نباشد و کتابخانه های بزرگ تر نیز نباید فاصله ای بیش از 3 تا 4 کیلومتر داشته باشند. تذکر این نکته ضروری است که دسترسی آسان و راحت به کتابخانه بر رعایت فاصله های استاندارد برتری دارد. حداکثر کارآیی و سرمایه گذاری اقتصادی وقتی است که کتابخانه بیشترین مجموعه کتاب را به بیشترین استفاده کنندگان ارائه دهد و در اختیار بگذارد. بنابراین خدمات یک مجموعه 15 تا 30 هزار جلدی به جمعیتی بین 20 تا 30 هزار نفر ایده آل است.

 میزان مجموعه:

کتابخانه ای که به جمعیتی بین 40 تا 100 هزار نفر خدمت ارائه می دهد، به طور عادی باید سالی 2000 جلد به مجموعه خود اضافه کند ولی استاندارد ایفلا می گوید یک تا سه جلد کتاب برای هر نفر اضافه شود، یعنی برای هر نفر که به کتابخانه مراجعه می کند و نه به تعداد جمعیت ساکن. البته اضافه کردن یک تا سه جلد برای هر شهروند نیز پیشنهاد شده است و برای جمعیت بالای یک میلیون نفر همیشه کمتر از یک کتاب توصیه می گردد.

 فضای مقرر:

درباره فضای لازم برای کتابخانه نظریات مختلفی وجود دارد. نظر ایفلا و انجمن کتابداران انگلستان چنین است: برای جمعیت 10 هزار تا 20 هزار نفر هر هزار نفر 42 مترمربع ، برای 60 هزار تا 100 هزار نفر هر هزار نفر 30 مترمربع و بالای 100 هزار نفر هر هزار نفر 28 مترمربع فضا لازم است. این مقدار فضا برای خوانندگان، کارمندان، مجموعه، انبار مواد اضافی و مجموعه مرجع و مجموعه تاریخ محلی و بخش های خاص فنی، اقتصادی و دیگر بخش ها و خدمات دیگر کافی است. این استاندارد برای کتابخانه های امانت دهنده می تواند کمتر باشد.

در مطالعه ای که ویلر و گیتن در مورد فضای لازم برای کتابخانه های عمومی در امریکا انجام داده اند فرمول زیر به عنوان اندازه و الگوی مناسب برای کتابخانه های عمومی پیشنهاد شده است. این فرمول VSC نامیده می شود:

V      علامت تعداد مجلدات کتاب است (در مجموعه قفسه باز یا بسته):

     یک متر مربع فضا برای جای دادن 110 جلد کتاب کافی است.؛

S      علامت تعداد صندلی های مورد نیاز برای خوانندگان است:

     هر صندلی خواننده 7/3 مترمربع فضا لازم دارد؛

C      علامت تعداد امانت کتاب در سال است:

     یک مترمربع برای امانت 430 جلد کتاب در سال کافی است.

     در فرمول VSC فضای مورد نیاز به مترمربع برای ساختمان یک کتابخانه عمومی چنین است:

تعداد مراجعات = (430÷ تعداد امانت کتاب) +  (7/3 * تعداد صندلی ها) +    تعداد کتاب ها V

                                                                           110

به این متراژ باید فضای محوطه امانت، دستشویی ها، کاربری های تأسیسات و انبارها نیز اضافه شود. البته این فرمول نمی تواند برای ساختمان های آینده مفید باشد زیرا شماره کتاب ها و تعداد خوانندگان و میزان امانت، کمیت های غیرقابل پیش بینی و ناشناخته ای هستند. ولی مویسن فضای مورد نیاز کتابخانه عمومی را این گونه پیشنهاد می کند:

« 200 مترمربع برای کتابخانه هایی با مجموعه 3000 جلدی و 4000 مترمربع برای کتابخانه هایی با مجموعه 200 هزار جلدی.»

به طور کلی این اندازه ها در تعیین مقدار فضا به مهندس معمار کمک شایانی نمی کند و بالاخره نظر مسئولان کتابخانه عمومی دانمارک چنین است:

فضای مورد نیاز برای کتابخانه هایی که به جمعیتی در حدود 5000 نفر سرویس می دهند زیر 600 مترمربع و
کتابخانه هایی که بالای 25000 هزار نفر را سرویس می دهند 1600 مترمربع است. با این مقیاس مقدار فضا بر حسب تعداد جمعیت تعیین می شود.

استانداردهای فضاسازی و چیدمان

قفسه ها

قفسه ی کتابخانه های دانشگاهی، در دو ردیف یک یا دو طرفه سازماندهی می شود. سیستم یک طرفه به صورت مرکزی اداره می گردد (آماده کردن کتاب و ارائه خدمات) و معمولاً قفسه های مربوط به یک موضوع یا رشته ی جداگانه ی بسیار کمی دارد. سیستم دو طرفه، شامل یک کتابخانه ی مرکزی با تعداد زیادی کتابخانه های دانشکده ای ، موضوعی و آموزشگاهی است.
در تالارهای مطالعه، ردیف کتابها در قفسه های باز یا مخازنی در دست (با قفسه هایی به فاصله ی مشابه مخازن بسته) به علاوه ی مخازن بسته با دسترسی محدود قرار دارد. چنین ترتیبی به اشکال مختلف، تقریباً در تمام کتابخانه های دانشگاهی مشاهده می شود. شیوه ی امانت گرفتن و استفاده از کتب مرجع (دسترسی به قفسه های باز و بسته) به نوع سازماندهی کتابها بستگی دارد یعنی اهداف کتابخانه ها و شکل ساختمانها اغلب نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کنند. تعداد قفسه های کتاب به نوع سازماندهی، قابلیت دسترس بودن برای مراجعین، نوع قفسه بندی (ثابت یا متحرک) روش مرتب کردن موضوعات در دسترس و شیوه ی کار گذاری آن، جدا بودن قطعات مختلف و نیز شبکه ساختاری ساختمان بستگی دارد.

مناطق تالار مطالعه، به همراه فضایی برای کار و خواندن کتاب باید به راحتی در دسترس باشد و در نتیجه، تا حد امکان سطح کمتری را اشغال نماید. این شرایط در جابجایی کتاب هم (موثر است). در کتابخانه ها، باید سیستم تابلوهای علایم واضح با حالت خوانا وجود داشته باشد تا قفسه های کتاب، و محل ارائه خدمات را نشان دهد. از بکار گیری کتابهای افست باید جلوگیری شود. برای افراد معمولی، دسترسی به محلهای استفاده از کتاب و تالار مطالعه در طبقات مختلف باید از طریق پلکانی صوت گیرد اما برای معلولین، و جابجایی کتاب برای این دسته از افراد باید از آسانسور استفاده کرد. پهنای مسیرهای چرخش باید بیشتر از ۲/۱ و پهنای فضای باز بین قفسه ها حداقل ۳/۱ تا ۴/۱ متر (یا براساس مقررات محل) باشد. باید حتی الامکان از تداخل و تقاطع مسیرهای مراجعین یا مسئولین کتابخانه و جابجایی کتابها جلوگیری گردد. دسترسی به تالارهای مطالعه می تواند از طریق درهای کنترل شده ی مجهز به تجهیزات ایمنی و در صورت امکان، نهاد یک ورودی و خروجی می باشد. به خاطر دلایل عملی، درهای کنترلی باید نزدیک میز امانت / قسمت مرکزی اطلاعات کتابخانه واقع شوند.

نکات مهم درطراحی

۱. آرامش و سکوت محیط(محل استقرار_مصالح)

۲. در نظر گرفتن حداکثر انعطاف در بخش های مختلف(استفاده از پارتیشن های جدا کننده و…)

۳. تابش مستقیم نور خورشید در کتابخانه نامطلوب است ,لذا حدالمقدور سعی شود نور کتابخانه از طریق جبهه شمالی تامین گردد.

۴. دوری از سر و صدا و گرد و غبار.

۵. دسترسی به قسمت های عملیاتی و اتاق های مطالعه در طبقات متفاوت باید با راه پله صورت پذیرد,اما آسانسور نیز باید برای استفاده معلولین و حمل کتاب مهیا باشد .

۶. بار طبقات در قسمت های عملیاتی و مطالعه باید ≤(m*m/ KN)5 باشد.

۷. پهنای مسیر های رفت و آمد باید>m 1.2 و فضای میان قفسه ها باید حداقل m1.4-1.3عرض داشته باشد.

۸.از ایجاد تقاطع با تطابق مسیر کاربران ,کارمندان و حمل کتاب بپرهیزید.

۹. دسترسی به اتاق های مطالعه باید از طریق ورودی های مجهز به تجهیزات ایمنی کتاب انجام گیرد.

۱۰. طبقه آرشیو و بایگانی بهتر است در زیر زمین باشد,به دلیل بار زیاد روی کف طبقه.

تامین فضای کاری در کتابخانه های دانشگاهی به تعداد دانشجویان و توزیع افراد در هر رشته بستگی دارد، مکانهای خاصی هم برای افراد معلول (استفاده کنندگان از صندلی پرخدار، و کسانی که از ناحیه چشم آسیب دیده اند) و برای فعالیتهای خاص (مطالعه ی میکروفیلم و تجهیزات گسترش یافته ، کامپیوترهای شخصی و پایانه ها، بکار بردن CD-ROM ، … وجود دارد،
(به راهنماییهای مربوط توجه نمایید) همچنین مکانهایی هم برای مطالعات فردی (اتاقکها، کیوسکها، اتاقهای کار انفرادی) مورد نیاز است، محلهای کار باید ترجیحاً در قسمتهای روشن ساخته شوند، فضای مورد نیاز برای یک محل ساده ی مطالعه / کار ۵/۲ و برای کامپیوتر شخصی با محل کار شخصی مقدار ۰/۴ می باشد.

حفظ امنیت در بخشهای مربوط به استفاده کنندگان کتابخانه بسیار ضروری است. اقدامات احتیاطی در برابر خطر حریق باید مطابق با آیین نامه ها و مقررات ساختمانهای دولتی و محلی باشد. نصب سیستم امنیتی در کتابخانه از سرقت جلوگیری کرده و زمانی که زنگ خطر به صدا در می آید، خروجیهای اضطراری توسط قفلهای امنیتی برقی و اتوماتیک بدون نظارت انسان بسته می شوند. استفاده از درهای اضطراری ایمن خودکار به همراه آژیرخای صوتی – تصوریری زیاد موثر نیست.
به دلیل بار گذاری زیاد طبقات و وضعیت دمایی ثابت و بهتر، قسمت بایگانی ترجیحاً در زیر زمین قرار می گیرد.
به خاطر نیاز فوق العاده به کنترل وضعیت دمایی، حمل و نقل و امور کارکنان، و انعطاف پذیری، /تغییر پذیری محدود، چیدن کتابها بر روی هم مثل یک برج، مناسب نیست. بهترین روش، تعیین مکانهای مرتبط و تا حد امکان بزرگ و بدون اختلاف سطح است. تقسیم بندی میان مخازن ثابت و سیستمهای فشرده ی ) متحرک، به شبکه ی ساختاری ستونها بستگی دارد.
نگهداری مجموعه ها و مواد خاص (مثل اسلاید های عکاسی ، فیلم و وسایل صوتی و ابزار اطلاع رسانی به علاوه کارتها، نقشه ها و آثار گرافیکی ) نیاز به دمای ویژه درونی دارند. محطی داخلی باید با تمام بخشهای کتابخانه تناسب داشته باشد یعنی در سرتاسر کتابخانه مساوی و یکسان نباشد. در قسمتهای اداری هم نباید دفتری با پلان باز وجود داشته باشد،با این وجود کنترل کامل مخازن در محیط ضروری است زیرا ساختار ساختمان نمی تواند به تنهایی شرایط مناسبی را فراهم نماید.
کتابها باید به صورت افقی بر روی چرخهای دستی یا روی تسمه نقاله جابجا شوند (در این حالت باید مراقب آستانه ها بود. در تغییرات حاصله بر روی سطح باید از پله ای شیب دار کمتر با مساوی ۰۶/۰ با آسانسورهای تخت استفاده کرد.) برای حمل و نقل کتابها به صورت عمودی باید آنها را در آسانسور یا تسمه نقاله (مسیر و سطح شیبدار مایل باید به دقت طراحی شود، در این حالت هزینه های نگهداری بسیار کمتر می باشند.) توسط یک سیستم حمل و نقل کانتینری (قابل برنامه ریزی از لحاظ مکانیکی، ترکیبی از کشش های افقی و آسانسورهای پله برقی قائم) یا از طریق سیستم حمل و نقل کانتینری اتوماتیک (مسیرها به دلخواه، به صورت افقی یا عمودی، کاملاً اتوماتیک، و تحت کنترل کامپیوتر انتخاب می شوند. در این حالت بهره برداری با هزینه های بالا و بدون صرف هزینه های جاری بالا می باشد) جابجا نمود. امکانات داخل بخش کنترل شده باید شامل قسمتهای زیر باشد اطلاعات تالار مطالعه کتابنامه، پایانه های قابل استفاده ی کاتولوگ، ثبت نام و بر گرداندن کتابهایی که فقط داخل تالار مطالعه می توان از آنها استفاده کرد، وسایل و امکانات فتوکپی (در اتاقهای جداگانه) قفسه های باز به روی عموم، محلهای کار و در صورت لزوم منابع و مخزنهای باز به روی دیگران.

امکانات خارج از قسمت تحت نظارت باید شامل بخشهای زیر باشد: رخت کن با قفسه های کیف دستی و کت، توالت، سک غذا خوری، یک بخش مطالعه ی روزنامه (مطبوعات)، اتاقی برای نمایشگاه ، اتاقهای سخنرانی و کنفرانس (تا حد امکان برای استفاده در خارج از ساعات کار کتابخانه) بخش اطلاعات (سوالات اصلی و مهم)، فهرست های برگه ای و میکرومنشی، ترمینالهای قابل استفاده ی کاتولوگ، یک قسمت برای باز گرداندن کتاب و بخشی برای جمع آوری کتابهای سفارشی / رزرو شده.
کتابخانه های عمومی، آثار علمی عمومی و دیگر ابزار اطلاع رسانی را عرضه می کنند که به طور مستقیم در قفسه های باز در دسترس هستند. وجود مجموعه های منظم و جستجوی موضوعی کتب به صورت چاپی و سایر امکانات، محدود به کتابخانه های عمومی بزرگتر می باشند. کتابخانه های عمومی هیچگونه وظایف آکادمیک یا اهداف بایگانی هم در آنها وجود ندارد. چنین کتابخانه هایی به راحتی در دسترس عموم بوده و توسط کودکان، نوجوانان و بزرگسالان استفاده می شوند. سطح علمی و. انتخاب کتابها و ارائه خدمات در کتابخانه های عمومی مطابق با نیازهای مراجعین است. کتابخانه به عنوان یک مرکز برقراری ارتباط برای تمام گروههای جامعه بوده و علاوه بر استفاده از روشهای نسبی فراهم کردن کتاب ، می تواند دارای بخشهای مطالعه ی مروری، بخش پرسشها و پیشنهادات شهروندان، یک غذاخوری امکانات گوش دادن به موسیقی، اتاقهای تفریحی و جلسات، و صندلیهای مطالعه برای گروهها و افراد دیگر باشد.

امکانات دیگر از قبیل وجود کتابخانه ی موسیقی، کتابخانه برای امانت دادن آثار هنری و سرویش متحرک برای امانت دادن، هم لازم می باشد. علاوه بر کتاب و روزنامه، ارائه ماهنامه ها و هفته نامه ها، بروشورها، بازی یا وسایل اطلاع رسانی جدید (ویدئو- نرم افراز – کامپیوتر شخصی) برای استفاده در کتابخانه یا امانت گرفتن وجود دارد.

طراحی اتاق باید به گونه ای باشد که کودکان، بزرگسالان و جوانان را به خور جلب کند تا وقت خود را در فضاهای مجزا با پلان باز که مطالعات در آنجا انجام می شود بگذراند. مساحت زیر بنا به میزان اندازه مجموعه بستگی دارد. برای هر ۱۰۰۰۰ واحد ابزار اطلاع رسانی باید زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع و قابل استفاده در مجموع در نظر گرفت. هدف از این کار فراهم کردن حداقل ابزار اطلاع رسانی به ازاء هر فرد می باشد. معمولاً در طراحی کتابخانه ، باید به استفاده از بخشهای عمومی و باز قابل توسعه و چند منظوره به شکل مربع که به صورت افقی سازماندهی شده اند و دارای ورودی جذاب و زیبایی هستند توجه کرد. مکانهای مورد استفاده برای بزرگسالان می تواند دارای ۵ یا ۶ قفسه (حداکثر دسترسی، ۸۰/۱ متر) و محلهای مخصوص کودکان ۴ قفسه با ارتفاع دسترسی حدود ۲/۱ متر باشد. طول راهروهای قفسه ها نباید بیش از ۳ متر بوده و باید محلهایی برای نمایش و قرار دادن کتابها داشته باشند. جابجایی کتابها باید با چرخهای دستی مخصوص به طول * عرض * ارتفاع: ۵۰۰*۹۹۰ * ۹۲۰ صورت گیرد. آسانسور حمل وسایل باید در قسمت ورودی ارائه خدمات بوده و کتابخانه های بزرگتر باید دارای وسایلی برای حمل کتابها باشند.

میزان فضاهای کتابخانه

عوامل مؤثر بر تخصیص میزان فضاهای کتابخانه عبارتند از حجم مواد ومتون و بخصوص کتابها، میزان سطح که در کتابخانه اشغال می‌کنندو میزان جمعیت کتابخانه که از طریق میزان گردش کتابها در سال تعیین می‌گردد.
فضای مورد میاز برای محاسبه زیربنای یک کتابخانه طبق فرمولی بنام VSC استاندارد IFLA به دست می‌آید.
(۱۱۰ / تعداد کتابها) + (مقدار محلهای نشستن + ۷۲/۳) + (۴۳۰ / گردش کتابها) مثلا برای جا دادن ۱۱۰ کتاب یک متر مربع در نظر گرفته می‌شود. محل نشستن یک خواننده ۷۲/۳ متراست.

ابعاد و استانداردهای پیشخوان و برگه دان : حداکثر ارتفاع قفسه‌های فهرست معمولا به اندازه ارتفاع ۶ کشو است و در هر کشو نیز در حدود ۱۰۰ کارت جای می‌گیرد. فهرست معمولا در ارتباط مستقیم با میز امانت و میز اطلاعات مرجع قرار دارند و اغلب در مجاورت آنها مجموعه‌ای از کتابهای مرجع عمومی یا موارد استفاده همگانی نیز قرار می‌گیرند. از این رو محل قرار‌گیری فهرستها معمولا فضایی باز است که در نزدیک ورودی قرار دارد و بوسیله ردیفهایی از قفسه‌های فهرستها و پیشخوان بررسی و جستجو کشوها تشکیل شده است. وسعت چنین محلی برای ۴ ردیف قفسه‌های دو طرفه در حدود ۱۲ متر مربع برآورد می‌شود.

مطالب آموزشی مرتبط:

نحوه انتخاب کابینت پرونده

نحوه انتخاب کابینت پرونده

شاید شما از جمع کردن پرونده های مهم در خانه خود به صورت شمع روی میز خود خسته شده اید. تقریباً هر بار که می توانید یک کشوی پرونده را باز کنید ، شانه خود را جابجا می کنید و آخرین باری که هیچ کدام از آنها به طور کامل بسته نمی شود ....

نحوه انتخاب کابینت پرونده

انتخاب مبلمان اداری مناسب برای منزل و محل کار

انتخاب مبلمان اداری مناسب برای منزل و محل کار

برای طراحی یک فضای اداری باید تلاش کنید با خلاقیت و نوآوری این محیط را رسمی و شیک طراحی کنید. انتخاب مبلمان اداری مناسب در این زمینه بسیار مهم است. اندازه مکان و کوچک یا بزرگ بودن آن اهمیتی ندارد بلکه باید تلاش کنید با نهای....

انتخاب مبلمان اداری مناسب برای منزل و محل کار

معرفی قفسه یکطرفه دیواری

   محصولات مشابه